14.03.2012

These are my tics

Jeg trodde lenge at YouTube var en nettside som kun handlet om musikk. Men det stemmer jo ikke. YouTube er også en gigantisk formidlingskanal for alt mulig annet.

Det har vært en del oppmerksomhet omkring ungdom som er "for åpne" i sosiale medier, blant annet i blogger og på Facebook. Jeg har ikke sett at man har problematisert YouTube i samme utstrekning.

I denne filmsnutten viser Emma sine tics. Som dere vil se (til høyre for filmruta), finnes det flere som gjør det samme. Jeg har ikke søkt på andre symptomer / lidelser, men jeg regner med at det finnes et utall andre brukerhistorier på YouTube.

Jeg vet at John Olav Bjørnestad ved UiA har vært opptatt av dette universet. Det hadde vært spennende å høre hva han og fagfolk og erfaringskonsulenter i ABUP tenker om disse klippene. Kan slike brukerhistorier brukes i klinisk arbeid? I hvilken grad brukes de i undervisning, LMS og likemannssammenheng?

Det finnes fortsatt musikk på YouTube, det må vi ikke glemme. Dagens musikalske er Lionel Hampton med Flying Home. Det ser nesten ut til at han har noen tics, han også, men det er formodentlig bare den rytmiske sansen som løper av med ham.
Er bloggen treg?
Les bloggen her i stedet.
SISTE INNLEGG